Bersandarkan Hadith Nabi Dan Mazhab Empat
Alhamdulillah,
Tuhan Pencipta alam, WujudNya azali abadi tanpa permulaan dan tanpa memerlukan
tempat. Selawat dan salam keatas junjungan besar Nabi Muhammad, para sahabat
dan ahli keluarga baginda.
Sesungguhnya
hukum mentalqin mayat dengan kalimat tauhid “La ilaha Illallah Muhammadur
Rasulullah” ataupun dengan perkataan suci yang lain adalah harus hukumnya
dari segi syara' dan bersesuaian dengan ajaran agama Nabi Muhammad.
Sememangnya
tidak ada dalil dari nas Al-Qur’an mahupun nas Al-Hadith yang mengharamkan
amalan talqin kecuali mereka (antaranya Wahhabi) yang mengharamkannya hanya
bersandarkan ianya suatau bid’ah yang tidak dilakukan oleh Rasul. Malangnya
nas-nas hadith Nabi jelas bercanggah dengan apa yang mereka dakwa.
Mari
kita kupaskan secara ilmiah islamiah.
Hadith Nabi Mengharuskan Talqin
Apa
yang didakwa mengenai pengharaman hukum talqin oleh Wahhabi dan konco-konco
mereka yang kerap membuat kacau balau dalam masyarakat umat Islam adalah tidak
berasas. Bahkan mereka bertujuan mengadu domba umat Islam yang melakukan
amalan tersebut.
Kononnya
talqin adalah satu bid’ah yang Nabi tidak pernah berbuat dan tidak pernah suruh
orang lain buat dan bagi Wahhabi siapa buat amalan talqin maka dia sudah berbuat
bid’ah dan akan masuk api neraka jahannam.
Benarkah Dakwaan Wahhabi itu?
Mari
kita singkap hadith Nabi Muhammad sendiri menyuruh amalan talqin yang
diriwayatkan oleh Imam At-Tobarony dalam Mu’jam Sighir dan Mu’jam
Kabir dari Abi Umamah Al-Bahily berkata :
إذا أنا مت فاصنعوا بي كما أمرنا رسول الله صلى الله
عليه وسلم أن نصنع بموتانا، أمرنا رسول الله صلى الله عليه وسلم فقال: إذا مات أحد
من إخوانكم فسويتم التراب على قبره فليقم أحدكم على رأس قبره ثم ليقل: يا فلان ابن
فلانة فإنه يسمعه ولا يجيب، ثم يقول: يا فلان ابن فلانة فإنه يستوي قاعداً، ثم يقول:
يا فلان ابن فلانة فإنه يقول أرشدنا يرحمك الله ولكن لا تشعرون، فليقل: اذكر ما خرجت
عليه من الدنيا شهادة أن لا إله إلا الله وأن محمداً عبده ورسوله وأنك رضيت بالله رباً
وبالإسلام ديناً وبمحمد نبياً وبالقرءان إماماً فإن منكراً ونكيراً يأخذ كل واحد منهما
بيد صاحبه ويقول: انطلق بنا ما يقعدنا عند من لُقّن حجته، قال [أي أبو أمامة]: فقال
رجل: يا رسول الله فإن لم يُعرف أمه، قال: ينسبه إلى أمه حواء، يا فلان ابن حواء"
Yang bermaksud : "Apabila
aku mati nanti, lakukan padaku sepertimana yang disuruh oleh Rasulullah agar
dilakukan kepada mayat, Rasulullah telah memerintah kita dengan sabda baginda:
“ Apabila matinya seorang daripada kalanganmu, maka tanahlah dan berdirilah
seorang dikalangan kamusemua pada bahagian kepala dikuburnya kemudian katakan
Wahai si fulan anak si fulanah, orang itu mendengarnya tetapi dia tidak akan
menjawab, kemudian katakan Wahai fulan anak fulanah maka dia duduk, kemudian
katakan Wahai fulan anak fulanah maka dia berkata semoga Allah merahmati kamu
tetapi kamu semua tidak merasai (apa yang telah berlaku pada si mayat), maka
hendaklah dikatakan : Ingatlah apa yang telah menyebabkan kamu dilahirkan
kedunia iaitu syahadah tiada Tuhan melainkan Allah dan Nabi Muhammad itu
hambaNya dan rasulNya dan engkau telah meredhoi dengan allah sebagai tuhanmua
dan islam itu agamamu dan Muhammad itu nabimu dan al-quran itu petunjukmu maka
malaikat mungkar dan nakir akan mengambil tangannya lantas berkata Ayuh bersama
kami bawakan kepada siapa yang telah ditalqinkan hujahnya” Abu Umamah bertanya
kepada Rasulullah Wahai Rasulullah!bagaimana sekiranya tidak diketahui nama
ibunya? Rasulullah menjawab “Maka hendaklah dinasabkan kepada ibu manusia iaitu
Hawwa dengan mengatakan Wahai si fulan anak Hawwa.” Tamat hadith riwayat
Imam Al-Hafiz Tobarony Dalam kitabnya Mu'jam Soghir Wal Kabir.
Hadith yang mengharuskan talqin di
atas telah disolehkan sanadnya (ulama hadith menyatakan hadith itu boleh
digunakan) oleh Imam Muhaddith dari kalangan ulama hadith iaitu Al-Hafiz Ibnu
Hajar Al-Asqolany dalam kitab beliau berjudul At-Talkhis Al-Habir
seperti yang juga dalam Kitab Al-Majmu’ oleh Imam Nawawi pada jilid 5 halaman
243 :
وإسناده صالح وقد قواه الضياء
في أحكامه
Yang bermaksud : “ Sanad hadith
ini adalah boleh digunakan dan hadith ini telah dikuatkan oleh Imam Al-Hafiz
Ad-Dhiya dalam kitab Ahkam”.
Maka hadith Nabi Muhammad ini
jelas mengharuskan amalan talqin sepertimana juga para ulama salafussoleh berpegang dengan hukum mengenainya.
Tiada seorangpun ulama islam yang
muktabar mengingkari amalan talqin ini kecuali bilangan kecil ajaran sesat di zaman
kini yang suka memecah-belahkan umat islam dengan mendakwa amalan talqin adalah
satu bid’ah yang teramat buruk dan siapa melakukan talqin maka dia sesat dan
akan masuk neraka jahannam.
Pertanyaan
kutujukan pada si penentang amalan talqin :
1- Bagikan padaku ayat Al-Quran yang jelas mengharamkan dan
membid’ahkan amalan talqin?
2- Berikan padaku Hadith yang jelas dari Nabi Muhammad yang
mengatakan amalan talqin adalah haram atau bid’ah?
3- Sebutkan seorang
saja ulama salafussoleh @ salafi hakiki (ulama Islam yang hidup sebelum 300H) yang menyatakan
amalan talqin adalah haram atau bid’ah?
Saya menunggu jawapan soalan
diatas dari Wahhabi dan konco-koncnya dari seluruh pelusuk dunia termasuk
ulama-ulama Wahhabi dimana saja kamu berada dan apa bahasapun yang kamu pakai.
Disini ingin kubawa buat
teman-teman mengenai kata-kata ulama Islam ahli sunnah Wal Jamaah mengharuskan
amalan talqin dari mazhab Hanafi, mazhab Maliki, mazhab Syafie dan juga tidak
lupa dari mazhab Hambali yang mana sebahagian puak Wahhabi sering mendakwa
mereka dari golongan Hambali.
Mazhab Islam Mengharuskan Talqin
Kenyataan
Mazhab Al-Hanafi Mengharuskan Talqin
1-Berkata As-Syeikh Al-Alim Abdul
Al-Ghony Al-Ghonimy Ad-Dimasyqy Al-Hanafi dalam kitab beliau berjudul Al-Lubab
Fi Syarhil Kitab pada jilid 1 halaman 125
menyatakan :
وأما تلقينه (أي الميت) في القبر فمشروع عند أهل السنة لأن الله تعالى يحييه في قبره
“Manakala hukum mentalqin mayat
pada kubur adalah merupakan syariat Islam disisi Ahli Sunnah Wal Jamaah karena
Allah ta’ala menghidupkannya dalam kuburnya”.
Telah jelas bahawa dalam mazhab
Hanafi amalan talqin adalah diharuskan bahkan disyariatkan.
Adakah Wahhabi akan membid’ahkan
serta mengkafirkan ulama Hanafi kerana mengharuskan amalan talqin? Kenapa
wahhabi benci sangat dengan amalan talqin? Apa kesalahan
talqin terhadap kamu wahai wahhabi?
Mazhab Maliki Mengharuskan
Amalan Talqin
Imam
Al-Qurtuby Al-Maliky pengarang kitab tafsir terkenal telah menulis satu bab
yang khusus mengenai amalan talqin disisi mazhab Maliki dalam kitab beliau
berjudul At-Tazkirah Bil Ahwal Al-Mauta Wal Akhiroh pada halaman 138-139
:
باب ما جاء في تلقين الإنسان بعد موته شهادة الإخلاص في لحده
Didalam bab itu juga Imam Qurtuby
telah menjelaskan amalan talqin dilakukan oleh para ulama islam di Qurtubah dan
mereka mengharuskannya.
Dalam mazhab Maliki juga
bercanggah dengan mereka yang mengharamkan amalan talqin.
Mazhab Syafi’e
Mengharuskan Dan Mengalakkan Amalan Talqin
Imam
An-Nawawi As-Syafi’e menyatakan dalam kitab beliau berjudul Al-Majmu’ pada jilid 5 halaman 303-304 :
قال جماعات من أصحابنا يستحب تلقين الميت عقب دفنه" ثم قال: "ممن نص
على استحبابه: القاضي حسين والمتولي والشيخ نصر المقدسي"
Yang bermaksud : “Telah menyatakan
oleh ramai para ulama dari mazhab Syafi’e bahawa disunatkan talqin pada mayat
ketika mengebumikannya”.
Kenyataan mazhab Syafi’e dari
kitab yang sama :
"وسئل الشيخ أبو عمرو بن الصلاح
رحمه الله عنه فقال: التلقين هو الذي نختاره ونعمل به"
Imam Nawawi menyatakan : “ Telah
ditanya kepada As-Syeikh Abu Amru Bin As-Solah mengenai talqin maka beliau
menjawab Amalan talqin merupakan pilihan kita (mazhab Syafi’e) dan kami beramal
dengannya”.
Imam
Abu Qosim Ar-Rofi’e As-Syafi’e menyatakan dalam kitab beliau berjudul Fathul
‘Aziz Bi syarh Al-Wajiz tertera juga pada bawah kita Al-Majmu' oleh Imam Nawawi
pada jilid 5 halaman 242 :
"ويستحب أن يُلقن الميت بعد الدفن
فيقال: يا عبد الله بن أمة الله ..." إلى اخره
Yang
bermaksud : Digalakkan dan disunatkan mentalqin mayat selepas mengebumikannya
dan dibaca : Wahai hamba Allah bin hamba Allah… (bacaan
talqin).
Mazhab Hambali
Mengharuskan Talqin
1- Imam Mansur Bin Yusuf Al-Buhuty Al-Hambaly menyatakan
hukum pengharusan talqin dalam kitab beliau berjudul Ar-Raudul Mari’ halaman 104.
2- Imam Al-Mardawy Al-Hambaly dalam kitabnya Al-Insof Fi
Ma’rifatil Rojih Minal Khilaf pada jilid 2 halaman 548-549 menyatakan :
فائدة يستحب تلقين الميت بعد دفنه عند أكثر الأصحاب"
Yang
bermaksud : “ Kenyataan yang penting : Disunatkan hukum talqin mayat selepas
mengkebumikannya disisi kebanyakan ulama (selainnya hanya
mengaruskan saja).
Nah!
Dimana pula kedudukan Wahhabi setelah hukum keharusan talqin diperjelaskan
berdasarkan hadith Nabi dan mazhab empat termasuk mazhab Hambaly..?
Saudara
sekalian.. pilihlah..
anda mau mengikut ulama Islam yang muktabar yang mana mereka mempunyai hujjah
dari nas ataupun mau mengikut Wahhabi yang mengatakan amalan talqin adalah
bid’ah lagi haram sedangkan wahhabi tak mempunyai satu dalilpun menyokong fatwa
sesat mereka.
Inilah
talqin yang dihukumkan mustahab oleh perhimpunan daripada sahabat kami (yakni
para ulama asy-Syafi'iyyah), antara mereka adalah al-Qadhi Husain, Shohibut
Tatimmah, Syaikh Nashr al-Maqdisi dalam kitabnya "at-Tahdzib"
dan selain mereka.
Qadhi Husain telah menukilkan bahawa
secara mutlak di sisi ulama Syafi'i, membaca talqin ini adalah mustahab . Dan
adapun hadits yang datang mengenai hukum talqin ini adalah dhoif, akan tetapi
hadits-hadits (dhoif) berkaitan keutamaan (fadhoil) adalah tidak
mengapa untuk diamalkan di sisi ahli ilmu daripada kalangan muhadditsin dan
selain mereka. Dan telah diperkukuhkan hadits mengenai talqin ini dengan
kesaksian beberapa hadits yang shohih, seperti hadits :
"Mohonlah kepada Allah
baginya (yakni bagi si mati) akan ketetapan (yakni ketetapan dalam menjawab
fitnah kubur),"
Dan wasiat Sayyidina 'Amr bin
al-'Aash:
"Berdirilah kamu di sisi
kuburku (walaupun hanya) selama kadar menyembelih seekor sembelihan dan
membagi-baagi dagingnya, sehingga aku dapat merasakan ketenangan dengan
kalian dan aku mengetahui dengan apa akan aku kembalikan utusan-utusan Tuhanku
(yakni Munkar dan Nakir)", sebagaimana yang diriwayatkan oleh Imam Muslim
dalam shohihnya.
Sentiasalah penduduk Kota Syam
beramal dengan amalan talqin ini sejak zaman permulaan Islam lagi, iaitu zaman
di mana orang-orangnya dijadikan ikutan. Maka berkata para sahabat kami (yakni
ulama Syafi'i):
"Dan duduklah orang yang membaca
talqin itu di sisi kepala kuburan si mati, dan adapun anak kecil yang belum
baligh dan seumpamanya, maka tidaklah ditalqinkan."
Oleh itu, janganlah memandang remeh
urusan talqin mayyit setelah dikubur. Talqin mayyit adalah amalan yang punya
dalil dan asas dalam Mazhab Syafi'i. Bukan hanya kita di Indonesia yang
bertalqin zaman berzaman, Imam an-Nawawi rahimahullah telah menyatakan
bahawa umat Islam di Kota Syam turut mengamalkannya sejak dahulu lagi. Jauhilah
sikap menertawakan amalan orang lain, apa lagi jika ia yang punya dasar, dan
diamalkan oleh para ulama dan awliya'.
No comments:
Post a Comment