Rujuk
adalah hak bagi suami atas isterinya selama dalam masa Iddah talaq raj’i, tidak
disaratkan adanya ridha dari isteri, maka seorang laki-laki berhak untuk
merujuk isterinya walaupun tanpa keridhaan isteri tersebut. Ini adalah hak yang
ditetapkan oleh Syara’ bagi suami, maka dia tidak memiliki gugurnya hak
walaupun suami telah mentalaq isterinya dengan talaq raj’i, misalnya suami
berkata: saya tidak akan merujuk kamu atau saya gugurkan hakku dalam merujuk
kamu, maka hak rujuk tetap tidak gugur karena yang demikian itu merupakan
sesuatu ungkapan yang mengubah ketetapan yang disyariatkan oleh Allah SWT,[1] dalam firmanya,
الطلاق مرتان فإمساك
بمعروف او تسريح بإحسان
“Talak yang dapat dirujuki dua kali setelah itu boleh rujuk
lagi dengan cara yang ma’ruf atau menceraikan dengan cara yang baik”.(Qs Al
Baqarah: 229 ).[2]
Dan
tidak ada seorangpun yang dapat merubah ketetapan atau ketentuan yang disyariatkan
oleh Allah SWT.[3]
Imam
al-Syafi’i berkata ketika Allah Azzawajala menjadikan rujuk sebagai hak suami
atas isterinya selama dalam masa iddah maka bagi isteri tidak punya hak untuk
menolak dan tidak punya hak untuk mengganti atas rujuk suaminya karena rujuk
adalah hak suami atas isterinya dan rujuk bukan hak isteri atas suaminya,[4] ketika ada firman Allah
dalam surat al Baqarah,
و بعولتهن أحق بردهن
في ذلك
“Dan
suami-suaminya berhak merujukinya dalam masa menanti itu.” (Qs. Al Baqarah:
228)[5]
No comments:
Post a Comment